Serwis internetowy Efanews.eu podał informację, że włoski urząd antymonopolowy (AGCM), zwrócił uwagę w szczególności na przypisywanie produktom pozytywnych właściwości zdrowotnych w przypadku oznaczenia ich najwyższymi ocenami Nutri-Score.
AGCM poinformowało o rozpoczęciu pięciu dochodzeń, związanych z wykorzystaniem oznaczeń systemu Nutri-Score na froncie opakowania, przez firmy: GS, Carrefour Italia, Pescanova Italia, Valsoia, a także francuskie przedsiębiorstwa: Regime Dukan, Diet Lab, angielską firmę Weetabix, a także niemiecką firmę specjalizującą się w produkcji słodyczy. Wszczęto również postępowanie przeciwko francuskiemu właścicielowi aplikacji Yuka, która jest dostępna w sklepach Google i Apple, której celem jest ocena zdrowotna produktów żywieniowych, w oparciu o system Nutri-Score. Aplikacja przedstawia alternatywne produkty żywieniowe, dla tych które otrzymały oceny D i E w ramach Nutri-Score.
W systemie znakowania Nutri-Score, jak podaje AGCM, produkty spożywcze są podzielone na pięć kategorii, w oparciu o punktację obliczoną za pomocą złożonego algorytmu, który od całkowitej wartości odejmuje elementy „niekorzystne” (energia, nasycone kwasy tłuszczowe, cukry proste, sód/sól) pierwiastków „korzystnych” (procent owoców, warzyw, roślin strączkowych i oleistych, błonnika, białka). Pokarmy z bardzo niskimi wynikami, a więc z przewagą elementów korzystnych, są przypisywane do kategorii A (zielona), a te z najwyższymi wynikami przypisywane są do kategorii E (czerwona).
Urząd podkreśla, że istnieje obawa, że etykieta Nutri-Score, a także wyniki i oceny dostarczane przez aplikację, przy braku odpowiednich ostrzeżeń, są błędnie postrzegane jako bezwzględne oceny zdrowotności danego produktu, które nie uwzględniają ogólnych potrzeb jednostki (dieta i styl życia), ilość i częstotliwość spożycia w ramach zróżnicowanej i zbilansowanej diety. Wynika z tego, że konsument może być nakłaniany do przypisywania produktom właściwości zdrowotnych, które uzyskały pozytywną ocenę zgodnie z etykietą NutriScore lub oceną aplikacji Yuka, a tym samym do bezpodstawnego wychwalania skutków zdrowotnych wynikających z jego wyboru.
Wreszcie, w przypadku aplikacji Yuka, zdaniem AGCM nie są jasne kryteria, na podstawie których są proponowane alternatywy dla konsumenta.