Nutri-Score wprowadza w błąd – oficjalnie potwierdził włoski Urząd Ochrony Konkurencji

Włoski Urząd Ochrony Konkurencji (Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato, AGCM), w dniu 1 sierpnia 2022 roku, oficjalnie potwierdził że znakowanie produktów systemem Nutri-Score stanowi nieuczciwą praktykę handlową. Co więcej, wprowadza w błąd konsumentów i w opinii AGCM nie jest dobrą metodą wspomagania konsumentów w podejmowaniu właściwych wyborów żywieniowych.

Decyzja ta potwierdza brak przyjęcia systemu Nutri-Score do stosowania na włoskim rynku oraz zobowiązuje spółki objęte postępowaniem Urzędu (Carrefour Italia S.p.A., GS S.p.A., Interdis, Pescanova Italia S.r.l., Weetabix Ltd. e Valsoia S.p.A.) do szeregu działań korygujących czy informujących np:
– wycofanie z dystrybucji wskazanych produktów oznaczonych  znakiem Nutri-Score,
– zmiany etykiety poprzez usunięcie loga Nutri-Score,
– braku promocji systemu Nutri-Score na stronach internetowych i w social mediach spółek,
– poprawienie informacji na etykiecie odnośnie wartości odżywczych produktów.

Co więcej, spółki z grupy Carrefour zostały zobowiązane przez Urząd AGCM do właściwego poinformowania konsumentów wraz z ostrzeżeniem o braku uwzględnienia indywidualnych potrzeb konsumentów przez system Nutri-Score, względnej ocenie wartości danego produktu oraz o  kwestionowaniu przez część naukowców algorytmu systemu.


Więcej informacji można znaleźć na stronie urzędu Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato  (AGCM): https://www.agcm.it/pubblicazioni/bollettino-settimanale/2022/29/Bollettino-29-2022

oraz na blogu Pani doktor nauk prawnych, Agnieszki Szymeckiej-Wesołowskiej: https://www.prawo-zywnosciowe.pl/2022/08/02/nutri-score-wprowadza-w-blad/

Opublikowano w