Firmy bojkotują system Nutri-Score w Holandii

Systemowi znakowania żywności Nutri-Score, który został oficjalnie wprowadzony jako dobrowolny system na rynek holenderski 1 stycznia 2024 r., grozi fiasko. Dzieje się tak dlatego, że kilku dużych producentów żywności nie planuje umieszczać tego oznaczenia na swoich opakowaniach. Nie zgadzają się między innymi z algorytmem określającym, który produkt jest lepszym wyborem w porównaniu z podobnymi produktami. W rezultacie na wielu opakowaniach w supermarketach brakuje oznaczenia Nutri – Score.

Największy producent żywności w Holandii – Unilever sygnalizuje, że nie chce korzystać z oznaczenia systemem Nutri-Score. Spółka wskazuje przyczyny takiej decyzji:

  • Sposób wyliczania punktacji nie byłby zgodny z celami Krajowego Porozumienia o Profilaktyce, które skupia się m.in. na walce z otyłością. „Obecnie praktycznie niemożliwe jest przeformułowanie produktu sklasyfikowanego jako C na B lub A, co oznacza, że ​​nie ma wystarczającej motywacji do ulepszania produktu” – powiedział rzecznik Unilever.
  • Wielkość porcji również nie jest brana pod uwagę kryteriach systemu. Obliczenia oceny Nutri-Score dokonuje się na podstawie 100 g/ml produktu. Więc nawet, gdy wielkość porcji produktu zostaje zmniejszona, nadal uzyskuje on tę samą ocenę.
  • Możliwa jest również poprawa oceny wartości odżywczej produktu poprzez ingerencję w jego skład. Składniki odżywcze, które są uznawane na arenie międzynarodowej za posiadające negatywny wpływ na zdrowie, takie jak tłuszcze nasycone, tłuszcze trans, cukier i sól, można zrekompensować dodatkiem błonnika, białek i składników mineralnych.

Producenci alkoholu mogą znakować systemem Nutri-Score napoje alkoholowe o zawartości alkoholu do 1,2%. Heineken zapowiedział jednak, że nie zamierza umieszczać go na swoich piwach bezalkoholowych, by nie wprowadzać w błąd konsumentów, którzy nie zobaczą tego znakowania na  innych produktach alkoholowych.

Arla Foods również nie wspiera wdrażania Nutri-Score jako dobrowolnego lub obowiązkowego systemu znakowania żywności na przodzie opakowania (FOPL). Zwraca  uwagę, że system Nutri-Score nie jest zgodny z oficjalnymi wytycznymi żywieniowymi obowiązującymi w Holandii (Koło Piątki) i powoduje sprzeczny przekaz dot. zdrowego żywienia oraz zamieszanie w przekazie do  konsumentów.

Danone również jest krytyczny, zwłaszcza wobec ostatnich zmian w algorytmie systemu Nutri-Score dot. kategoryzacji m.in. pitnych jogurtów jako napojów. Doprowadziło to do decyzji Danone o stopniowym usuwaniu oznaczenia Nutri-Score z produktów mlecznych i napojów roślinnych swoich marek od września 2024 roku (płynne wersje produktów marek Actimel, Danonino, Hi-Pro, Danone i Activia oraz napoje roślinne Alpro).

Źródło: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/bedrijven-boycotten-nutri-score-voedselkeuzelogo-dreigt-te-mislukken

Opublikowano w